17.02.2012

Teologie patristică şi erezie postpatristică – conferinţa

Conferinţa „Teologie patristică şi erezie postpatristică”

organizată de Mitropolia Pireului la Stadionul „Pace şi Prietenie” din Faliro

miercuri, 15 februarie 2012,

Arhiplină a fost sala „Melína Merkúri” a Stadionului „Pace şi Prietenie”, unde a avut loc conferinţa organizată de Mitropolia de Pireu cu tema: „Teologie patristică şi erezie postpatristică”. Evenimentul s-a desfăşurat în prezenţa următorilor ierarhi: Arhiepiscopul Sinaiului, kir Damianós, Mitropolitul Glifadei, kir Pavlos, Mitropolitul de Nafpaktos, kir Ierótheos, Mitropolitul Kithirelor, kir Serafim, Episcopul de Marathon, kir Melíton, reprezentantul Arhiepiscopiei Atenei, şi, desigur, a Înaltpreasfinţitului Pireului, kir Serafim. Merită semnalat că la conferinţă a luat parte şi Ministrul supleant al Educaţiei, domnul Konstantinos Arvanitópoulos. De asemenea au participat: Exarhul Frăţiei Sfântului Mormânt, Arhimandritul Damianós, stareţi de sfinte mănăstiri, profesori, clerici, monahi, monahii şi o mulțime de popor.

Conferinţa a fost deschisă de Înaltpreasfinţitul Mitropolit al Pireului, kir Serafim, care a subliniat între altele: „conferinţa de azi este o mărturisire de credinţă în faţa teologiei post-patristice a zilelor noastre”. În continuare, Exarhul Sfântului Mormânt, Arhimandritul Damianós, a citit mesajul Preafericitului Patriarh al Ierusalimului, kir Theófilos. Au urmat: Ieromonahul Pavel care a citit mesajul Înaltpreasfinţitului Arhiepiscop de Sinai, Farán şi Raϊthó, kir Damianós, după care s-a citit mesajul Arhimandritului Gheorghios, Stareţul Sfintei Mănăstiri Grigoriu din Sfântul Munte, şi Arhimandritul Athanasios Athanasíou, Stareţul Marelui Meteor, care a salutat personal acest eveniment, definind dintru început „fenomenul” postpatristic: „Teologia postpatristică, în linii generale, constituie o prelungire a diferitelor teologii mai recente dezvoltate în Occident, mai ales în Occidentul protestant: teologia socială, teologia politică, teologia libertăţii, a eliberării, teologia revoluţiei, teologia „neagră”, teologia contextuală, teologia feministă, teologia colectivă etc., şi este rod al secularizării, al raţionalismului şi constituie o deviere de la credinţa şi învăţătura ortodoxe.

Elementul comun al acestor teologi este că înlătură adevăratul sens al Crucii şi al Învierii, caracterul ascetic, niptic şi isihast al credinţei, metoda întemeiată pe experienţa Duhului Sfânt a Ortodoxiei, participarea la harul necreat şi la slava lui Dumnezeu şi absolutizează datele sociale şi culturale ale fiecărei epoci. Prezintă credinţa şi duhovnicia într-un mod adaptat mentalităţii şi concepţiei secularizate a omului contemporan. Coboară sensul adevărat şi mântuitor al Evangheliei la simpla folosire a unor lozinci sociale şi culturale, la o gnoseologie şi filozofie lipsite de vigoare şi fără substanţă”.

În continuare a luat cuvântul Ministrul secretar de stat al Educaţiei şi Cultelor, domnul Konstantinos Arvanitópoulos, care a arătat că mai ales în aceste vremuri în care se clatină toate aşezămintele exterioare ale omului în general şi ale grecului în special, nu ne este îngăduită nici un compromis şi nici o scădere de la învăţătura de credinţă, subliniind de asemenea însemnătatea Sfinţilor Părinţi pentru contemporaneitate. Prima sesiune a început cu prezentarea tematicii de către preşedintele sesiunii, domnul Dimitrios Tsellenghidis, profesor la Facultatea de Teologie a Universităţii din Tesalonic, care între altele a subliniat că „teologia postpatristică constituie o abatere de la cugetul Sfinţilor Părinţi ai Bisericii noastre”.

Prima comunicare a fost susţinută de protoiereul Gheorghios Metallinos cu tema „De la patristic la «postpatristic». Αutodezminţirea conducerii ortodoxe”, urmat de profesorul Ioannis Kurebelés, de la Facultatea de Teologie din Tesalonic, care a susţinut comunicarea „Ortodoxia neortodoxă? Momente din expresia teologică elenă contemporană şi înfierări ale momentelor post-teologice”, prima sesiune încheindu-se cu incendiara comunicare a tânărului cercetător Ioannis Markás, cu titlul „Lucrări şi conferinţe postpatristice”.

După pauză a continuat a doua sesiune, care a avut ca preşedinte pe domnul Lambros Siásos, profesor al Facultăţii de Teologie din Tesalonic, care a prezentat tematica sesiunii, după care a urmat comunicarea Înaltpreasfinţitului Mitropolit de Nafpaktos cu tema „Teologia postpatristică din perspectivă ecleziologică”. Între altele, Înaltpreasfinţitul Ierotheos a subliniat că „în esenţă, teologia ortodoxă este bisericească şi nu post-teologică şi post-patristică”. După Înaltpreasfinţitul Mitropolit de Nafpaktos, kir Ierotheos, a urmat comunicarea părintelui Theodoros Zisis cu tema „Importanţa Părinţilor Bisericii şi tăgăduirea antipatristică acestora”. Conferinţa s-a încheiat cu citirea concluziilor de către monahul Arsenie Vliagórtis şi cu aprobarea acestora. Precizăm că în scurt timp, Graiul Ortodox va prezenta în limba română toate comunicările prezentate la această conferinţă.

Informaţii preluate de la faţa locului şi de pe site-urile:

http://www.romfea.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=10944:-q-q&catid=26:2009-12-18-08-38-40 , http://agiasofiapeiraios.blogspot.com/2012/02/blog-post_1469.html

A consemnat Mihail Ilie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu